Diagnostyka i naprawa sprzęgła samochodowego polega na wyjęciu go w całości lub w części z samochodu, demontażu i odłączeniu różnych części. Efektem takich działań jest przedostanie się powietrza do układu hydraulicznego mechanizmu sterującego. Dlatego każdy mechanik wie, że po naprawach konieczne jest odpowietrzenie sprzęgła samochodu, usuwając z niego nadmiar powietrza. Procedurę można wykonać przy użyciu odpowiednich przyrządów, przyda się także pompka do odpowietrzania sprzęgła.
Zapowietrzone sprzęgło – objawy
System sprzęgła opiera się na prawach fizyki tzn. właściwościach płynu hydraulicznego/hamulcowego do ściskania/rozprężania pod obciążeniem. W przypadku, gdy powietrze przedostanie się do sprzęgła nastąpi zmiana jego właściwości. W rezultacie: układ hydrauliczny przestaje reagować na nacisk lub reaguje z opóźnieniem, co prowadzi do szarpnięć po naciśnięciu pedału.Takie objawy zapowietrzonego sprzęgła są zauważane przez kierowcę. Procedura odpowietrzania sprzęgła jest konieczna, gdy układ hydrauliczny jest pozbawiony ciśnienia. Poza naprawami powietrze może również dostać się do układu hydraulicznego podczas pracy samochodu, jeśli połączenia zespołów sprzęgła zostały słabo dokręcone.
Zapowietrzone sprzęgło jakie objawy powoduje?
Jeśli pojawią się następujące objawy, czas na wymianę płynu hydraulicznego:
- Samochód szarpie podczas jazdy
- Pedał sprzęgła jest zbyt łatwo naciskany, nie zmienia biegu
- Pedał porusza się normalnie, ale przekładnia włącza się z wibracjami lub opóźnieniem
- Pedał sprzęgła “przykleja się” do podłogi, powoli wracając do górnej pozycji.
Nawet jeden z tych znaków wystarczy do odpowietrzenia sprzęgła. Awaria może być również spowodowana pęknięciem sprężyny powrotnej. Przed wykonaniem niezbędnych czynności trzeba dowiedzieć się, czy to nie mechanizm sprężynowy jest przyczyną awarii.
Co jest potrzebne, aby wykonać prawidłowe odpowietrzanie sprzęgła?
- Narzędzia: klucze, śrubokręty, szczypce
- Elastyczny przezroczysty wąż do spuszczania starego płynu. Należy się upewnić, że średnica połączenia węża jest taka sama jak złączki spustowej
- Zbiornik, do którego zostanie spuszczona ciecz
- Nowy płyn roboczy
- Środki ochrony osobistej: rękawice, opaski, okulary. Płyny techniczne są chemicznie agresywne, w kontakcie ze skórą i błonami śluzowymi mogą spowodować oparzenia.
- Ewentualnie: pompa do odpowietrzenia sprzęgła
W idealnym przypadku dwie osoby powinny odpowietrzać układ sprzęgła. Jedna osoba naciska pedał, druga spuszcza płyn i diagnozuje usterki. W razie potrzeby można obejść się bez asystenta. W takim przypadku potrzebne będą środki do zabezpieczenia pedału. Na przykład kamień lub cegła o odpowiednim rozmiarze.
Jak odpowietrzyć sprzęgło?
Ważne: Zanim rozpocznie się odpowietrzenie sprzęgła, trzeba je wyregulować. Procedura nie będzie miała większego sensu, jeśli popychacz tłoka cylindra nie będzie mógł się swobodnie poruszać. Po pierwsze, konieczne jest jak najdokładniejsze oczyszczenie zbiornika pompy hamulcowej, aby podczas dodawania płynu hamulcowego nie dostały się do niego brud, kurz i inne zanieczyszczenia. Płyn z układu hydraulicznego nie jest wylewany, ale wypychany przez popychacz tłoka cylindra.
Przygotowanie odbywa się etapami:
- Sprawdzenie objętości cieczy w zbiorniku wyrównawczym – poziom powinien mieścić się w normalnym zakresie. Jeśli płyn nie osiąga pożądanego znaku, trzeba go uzupełnić.
- Czyszczenie korka zaworu z nagromadzonego brudu
- Zdjęcie nasadki z zaworu wlotu powietrza na cylindrze roboczym
- Podłączenie węża spustowego do złączki zaworu.
- Drugi koniec węża wprowadza się do pojemnika ze świeżym płynem. Koniec węża powinien być w niej zanurzony na 5-10 cm.
- Nie wyciągać węża ze zbiornika do końca pracy.
Po pracach przygotowawczych sprzęgło jest regulowane. Pozwala to upewnić się, że ruch jest swobodny i oprócz zapowietrzenia sprzęgła nie ma innych usterek.
Etapy odpowietrzania sprzęgła
Po wyregulowaniu odpowietrzania sprzęgła odbywa się to w kilku etapach:
- Ciśnienie jest pompowane do systemu. Aby to zrobić, pedał jest mocno ściskany 3-4 razy i aż do zatrzymania, w odstępie 2 sekund. W ten sposób osiąga się maksymalny skok.
- Pedał jest zablokowany w naciśniętej pozycji.
- Ciecz jest spuszczana poprzez przekręcenie złączki cylindra o pół obrotu. Powietrze jest wyciskane razem z płynem technicznym.
- Ilość powietrza ocenia się na podstawie liczby pęcherzyków, które tworzą się w pojemniku. Gdy system staje się wolny od powietrza, pedał jest opuszczany.
- Gdy pedał wpadnie w podłogę, zawór szybko się zamyka. Nie można zwalniać pedału, dopóki zawór nie zostanie zamknięty.
- Jeśli jest zapowietrzone sprzęgło, procedurę lepiej powtórzyć 3-4 razy. Gdy system jest pozbawiony powietrza, w zbiorniku odpływowym nie pozostają żadne bąbelki. Aby praca nie okazała się nieskuteczna, podczas odpowietrzania sprzęgła ważne jest monitorowanie poziomu płynu roboczego w zbiorniku wyrównawczym. Nie powinna spaść poniżej 3,5 cm.
- Dokręcenie złączki, trzeba upewnić się, że system jest szczelny i wyjąć wąż.
W razie potrzeby po zakończeniu prac można dolać płyn hamulcowy do zalecanej wartości do 2 centymetrów od górnej krawędzi zbiornika. W wyniku przeprowadzonych prac nadmiar powietrza opuści sprzęgło i jeśli będzie w dobrym stanie, problemy z jego działaniem znikną.
Przyrząd do odpowietrzania sprzęgła
Można samodzielnie usunąć problem zapowietrzonego sprzęgła w inny sposób, ale do jego realizacji potrzebna będzie pompa do odpowietrzania sprzęgła.
Prace wykonuje się w następujący sposób:
- Poluzować zawór spustowy.
- Podłączyć wąż pompy próżniowej do cylindra podrzędnego.
- Otworzyć zawór, usunąć powietrze z cylindra podrzędnego.
- Poziom cieczy w zbiorniku wyrównawczym powinien być monitorowany – powinien być maksymalny na wszystkich etapach procedury.
- Gdy przepływ płynu hamulcowego ustabilizuje się i znikną pęcherzyki powietrza, można zamknąć zawór spustowy.
Po wykonaniu procedury należy sprawdzić działanie sprzęgła. Okresowe odpowietrzanie jest konieczne w celu usunięcia nagromadzonego w nim powietrza, pozwoli to uniknąć wymiany sprzęgła.